Online παιχνίδια: Μια νέα μορφή κοινωνικοποίησης


Ποιος θα φανταζόταν μέχρι πριν λίγες δεκαετίες ότι οι άνθρωποι θα μπορούσαν να έρχονται κοντά όχι μόνο μέσω της διαπροσωπικής τους επαφής, αλλά ακόμη και από απόσταση χάρη στην ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας.
 

Τα παιδιά από μικρή πλέον ηλικία αρχίζουν να ανακαλύπτουν τον κόσμο και σταδιακά όσο φτάνουν προς την εφηβεία προσπαθούν να διαμορφώσουν μια κοινωνική ταυτότητα. Μέσα από τις διαπροσωπικές σχέσεις με συνομήλικούς τους ή και μεγαλύτερους σε ηλικία, την επαφή και την ανταλλαγή απόψεων προσπαθούν να καταλάβουν που ανήκουν.


Σε μια εποχή όμως που η τεχνολογία έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και ένα μεγάλο ποσοστό των νοικοκυριών έχουν ηλεκτρονικό υπολογιστή και πρόσβαση στο διαδίκτυο η κοινωνικοποίηση του εφήβου περνάει πλέον και μέσα από την χρήση της τεχνολογίας.


Τα παιδιά και οι έφηβοι στρέφονται πλέον στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να «χτίσουν» το προφίλ τους, να διαμορφώσουν την ταυτότητα τους και την προσωπικότητα τους επιλέγοντας να κοινωνικοποιηθούν «ηλεκτρονικά» με τον υπόλοιπο κόσμο.


Το διαδίκτυο μπορεί να είναι ένα μέσο που έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τη ζωή μας, διευκολύνει την καθημερινότητα μας, μας δίνει πληροφορίες και δυνατότητες επικοινωνίας με τον υπόλοιπο κόσμο, όμως οι κίνδυνοι δεν παύουν να υπάρχουν ιδιαίτερα όταν η χρήση του γίνεται αλόγιστα από μικρά παιδιά, αλλά και μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους. Όπως σε όλα τα πράγματα χρειάζεται ένα μέτρο το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του διαδικτύου, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των online παιχνιδιών, που θα δούμε παρακάτω.


Αναμφισβήτητα ο συγκεκριμένος τομέας είναι πιο δημοφιλής από ποτέ. Τα τελευταία χρόνια προσελκύει όλο και περισσότερους ανθρώπους ανά τον κόσμο. Δεν είναι μόνο ο αριθμός των παικτών που αυξάνεται δραματικά, αλλά πλέον είναι και ο αριθμός παιχνιδιών που μπορεί κάποιος να βρει στο διαδίκτυο.


Οι αριθμοί και τα ποσοστά το αποδεικνύουν. Το 59% των Αμερικανών παίζει online παιχνίδια. Κάτι που σημαίνει ότι παραπάνω από 150 εκατομμύρια Αμερικανοί περνούν καθημερινά τον χρόνο τους σε μια κονσόλα ή στην οθόνη του υπολογιστή τους παίζοντας διάφορα παιχνίδια., όπως για παράδειγμα οι Βρετανοί οι οποίοι ξοδεύουν καθημερινά κατά μέσο όρο 3 ώρες.


Μπορεί το μεγαλύτερο ποσοστό ανθρώπων που ασχολούνται με αυτά να είναι ενήλικες, αυτό δε σημαίνει όμως ότι τα παιδιά δεν περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους με αυτά. Το 29% των gamers είναι κάτω των 18 ετών, ενώ αρκετοί γονείς (56%) θεωρούν ότι τα online παιχνίδια κάνουν καλό στα παιδιά τους.


Αυτό που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση πάντως είναι ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έχουν θετικές επιπτώσεις σε άτομα μεγάλης ηλικίας, αφού έρευνες έχουν δείξει ότι όσοι άνθρωποι άνω των 50 ετών αποφασίζουν να ασχοληθούν με αυτά καταφέρνουν να «γυμνάσουν» τον εγκέφαλο τους.


Και αν νομίζετε, ότι τα online παιχνίδια είναι καθαρά ανδρική υπόθεση κάνετε λάθος. Το 48% των γυναικών που έχουν πάρει μέρος σε έρευνες γύρω από το θέμα έχουν παραδεχτεί ότι παίζουν συστηματικά τέτοια παιχνίδια σε κονσόλες, υπολογιστές και κινητά τηλεφώνα τελευταίας τεχνολογίας.


Και όμως είναι δυνατό. Με το πέρασμα των χρόνων έχουν αποκτήσει κοινωνική αποδοχή ως μέρος της σύγχρονης κουλτούρας με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να ενδιαφέρονται όλο περισσότερο για στοιχεία όπως η εμβάθυνση και η κοινωνικοποίηση. Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το μέλλον του gaming είναι πλέον online.


Μία από τις ιδιαιτερότητες είναι ότι ενθαρρύνουν την αλληλεπίδραση μεταξύ των παικτών. Σε πολλά από αυτά προκειμένου να πετύχεις τον στόχο σου πρέπει να συνεργαστείς με τους υπόλοιπους παίκτες.


Τα multiplayer online παιχνίδια, αυτά δηλαδή στα οποία συμμετέχουν πολλοί παίκτες, έχουν πλέον τις δικές τους κοινότητες, τις δικές τους κοινές αξίες και τους δικούς τους στόχους. Τα μέλη αυτών των ομάδων μοιράζονται και ανταλλάσσουν στοιχεία και πληροφορίες για τον εαυτό τους, όπως θα έκαναν και μέσω μιας κοινωνικής αλληλεπίδρασης στην κανονική ζωή, όμως αυτό που μετράει στον τεχνολογικό κόσμο είναι η δραστηριότητα και τα κίνητρα. Όσο πιο ενεργός και δραστήριος είναι ένας παίκτης, τόσο πιο εύκολα θα καταφέρει να έχει μια κορυφαία θέση μέσα στις online κοινότητες.


Οι κοινότητες αυτές πλέον είναι παγκόσμιες και βασίζονται στα ανεπτυγμένα, προηγμένα και ολοκληρωμένα δίκτυα επικοινωνιών μέσα από τα οποία οι χρήστες έρχονται σε επικοινωνία είτε με γραπτά κείμενα, όπως στην περίπτωση του Reddit ή μέσω προγραμμάτων VoIP (Voice over IP) δηλαδή φωνητική συνομιλία σε πραγματικό χρόνο.


Οι παίκτες μπορούν ταυτόχρονα να παίζουν αλλά και να συνομιλούν με τους υπόλοιπους συμπαίκτες τους μέσω του Skype, του Ventrilo ή του TeamSpeak. Η αλληλεπίδραση δεν περιορίζεται μόνο μέσω των παικτών, αλλά και μέσω των παικτών και των δημιουργών είτε μέσα από forums είτε μέσω των social media στα οποία υπάρχει η δυνατότητα επικοινωνίας και ανατροφοδότησης για διάφορα θέματα που αφορούν το παιχνίδι.


Τα online παιχνίδια εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες που τους προσφέρει η τεχνολογία και δίνουν στους παίκτες που συμμετέχουν σε αυτά την ευκαιρία να έρθουν σε επικοινωνία μεταξύ τους.


Το πιο σημαντικό είναι ότι δεν υπάρχει περιορισμός. Εταιρείες που επενδύουν στον τομέα του online gaming όπως η EA, η Activision, η Blizzard, η Konami προσφέρουν πολλές επιλογές στους πελάτες τους, από παιχνίδια δράσης και αυτά που έχουν σχέση με τον αθλητισμό μέχρι παιχνίδια ικανοτήτων.


Για χρόνια το πόκερ ήταν ένα δημοφιλές παιχνίδι το οποίο παίζονταν κατά κύριο λόγο σε καζίνο ή σε σπίτια μεταξύ φίλων. Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας δεν άργησε να περάσει και στον online χώρο του διαδικτύου, ενώ τα τελευταία χρόνια να εισχωρήσει και στα κινητά τελευταίας τεχνολογίας με αποτέλεσμα να γίνει ακόμη πιο δημοφιλές. Ο κάθε παίκτης έχει την ευκαιρία να δημιουργήσει το δικό του λογαριασμό, το δικό του προφίλ και να συμμετέχει σε παρτίδες πόκερ, είτε από τον υπολογιστή του είτε από το κινητό του, με αντιπάλους από κάθε γωνιά του κόσμου και μάλιστα επιλέγοντας μέσα από μια μεγάλη ποικιλία παιχνιδιών. Έχει τη δυνατότητα της ζωντανής επικοινωνίας μαζί τους, σχολιάζοντας τις παρτίδες που παίζονται, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι έχει την ευκαιρία να ενταχθεί και να γίνει μέλος κοινοτήτων και ομάδων που ασχολούνται με το online πόκερ. Ο παίκτης γίνεται μέρος ενός συνόλου που θέτει τους δικούς του στόχους και τις δικές του προσδοκίες γύρω από το παιχνίδι, είτε με τη συμμετοχή σε μια online ομάδα πόκερ είτε με την ένταξή του σε θεματικές ομάδες που υπάρχουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ακόμη και η ζωντανή μετάδοση ενός παιχνιδιού πόκερ προσφέρει τη δυνατότητα της αλληλεπίδρασης και της επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων που παρακολουθούν σε ζωντανό χρόνο.


Η περίπτωση του «Second Life» αποδεικνύει επίσης το πώς οι νέες τεχνολογίες όταν χρησιμοποιούνται στον χώρο των online παιχνιδιών προσφέρουν τη δυνατότητα στους χρήστες να έρθουν «κοντά», ακόμη και αν είναι σε απόσταση μεταξύ τους. Στο συγκεκριμένο παιχνίδι, που συμμετέχουν πλέον εκατομμύρια χρήστες από όλο τον κόσμο, οι παίκτες μετατρέπονται σε avatar και γίνονται μέρος μιας ψηφιακής ζωής που μοιάζει σε αρκετά πράγματα με την καθημερινή μας ζωή. Φτιάχνοντας τον ψηφιακό σου χαρακτήρα ως προς τις εκφράσεις του, την εξωτερική του εμφάνιση, τις κινήσεις του ένας νέος κόσμος ανοίγεται μπροστά σου. Ένας κόσμος στον οποίο μπορείς να αγοράσεις και να πουλήσεις εκτάσεις γης, να διαβάσεις, να ακούσεις μουσική, να παντρευτείς, να κάνεις οικογένεια, να χωρίσεις. Αλλά το σημαντικότερο από όλα, ακόμη και αν είσαι μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή να μην αισθάνεσαι την έλλειψη αμεσότητας, αφού μπορείς να έρθεις σε επαφή και επικοινωνία με χιλιάδες άλλους χρήστες την ώρα του παιχνιδιού, αλλά και να συνομιλήσεις μέσω chat με άλλους παίκτες από όλο τον κόσμο ανταλλάσσοντας απόψεις και εμπειρίες γύρω από την ψηφιακή ζωή.


Τέλος, δε θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε και σε ακόμη ένα παιχνίδι με τη βάση του να αποτελείται από εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως. Ο λόγος για το «League of Legends» ένα ανταγωνιστικό online παιχνίδι με ήρωες που έχουν τη δική τους προσωπικότητα και το δικό τους στυλ παιχνιδιού με βάση τις επιλογές των χρηστών. Οι παίκτες γίνονται μέλη μιας κοινότητας δεκάδων εκατομμυρίων χρηστών και συνδυάζουν τη στρατηγική σκέψη, τα γρήγορα αντανακλαστικά και την ομαδική συνεργασία για να πετύχουν τους στόχους τους. Γίνονται φίλοι μεταξύ τους, δημιουργούν ομάδες, έρχονται αντιμέτωποι με εκατομμύρια παίκτες από όλο τον κόσμο, ανταλλάσσουν στρατηγικές και απόψεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα φόρουμ και έρχονται ακόμη και σε διαπροσωπική επαφή με τη συμμετοχή τους σε πολυάριθμα τουρνουά που διοργανώνονται σε παγκόσμιο επίπεδο.

Be the first to review this item!


Bookmark this

11 Feb 2016


By Biz News
Advertisement